Καβάλα παν στην εκκλησιά…

0

της Φρόσως Χατόγλου

Νηπιαγωγείο Συκιάδας
Βραβευμένη φωτογραφία από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα
«Κυκλοφοριακό φιδάκι» για εναλλακτικούς τρόπους μετάβασης στο σχολείο

Κάθε πρωί και μεσημέρι γίνεται στα σχολεία ένα traffic πρωτοφανές. Αν κάποιος μετρούσε τη ρύπανση εκείνη την ώρα θα χτύπαγε κόκκινο. Όλοι θέλουν να σταματήσουν μπροστά στην πόρτα, κάποιοι μπαίνουν και μέσα στην αυλή, αν μπορούσαν θα πάρκαραν και δίπλα στο θρανίο του παιδιού τους. Καυγάδες, κορναρίσματα, αναστάτωση, ατυχήματα, νεύρα… Δεν είναι και το καλύτερο ξεκίνημα της μέρας.

Υπάρχουν κάποιες γιαγιάδες ωστόσο που συνοδεύουν τα εγγόνια τους στο σχολείο με τα πόδια. Αυτές είναι συνηθισμένες. Στον καιρό τους περπατούσαν πολλά χιλιόμετρα από και προς το σχολείο και έχουν πολλές ιστορίες να μας πουν για τις περιπετειώδεις διαδρομές τους που δεν ξεχνούν ποτέ.

Τα δικά μας τα παιδιά δεν θα θυμούνται τίποτε. Πρόλογος και επίλογος του Σχολείου δεν υπάρχει. Μόνο ένα αγχωτικό «κυρίως θέμα».

Θα μεγαλώσουν έχοντας εισπνεύσει μια ικανή δόση μονοξειδίου και διοξειδίου του άνθρακα και θα ακολουθήσουν κι αυτά τη δική μας συνήθεια να χρησιμοποιούν μηχανικό μέσο για τον προορισμό τους.

Κι όμως, θα ήταν τόσο ωραίο να περπατούσαμε με τα παιδιά μας ως το σχολείο. Να μιλούσαμε, να βιώναμε μαζί τους τη φύση και τις αλλαγές της στη διάρκεια του χρόνου, κρατώντας τους το χέρι. Να παρατηρήσουμε τη γειτονιά, τον τόπο, να μιλήσουμε για το ένα και το άλλο πρόσωπο, περιστατικό… Ή, τα μεγαλύτερα παιδιά, να πήγαιναν με τους φίλους τους παρέα με τα πόδια, με τα πατίνια, με τα ποδήλατα, με τα skate… Κι αν ο καιρός είναι δύσκολος, ας συνεννοηθούμε, ώστε να πάει ένα αμάξι για πιο πολλά παιδιά. Κι αν η απόσταση είναι μεγάλη, κι αν ο χρόνος δεν μας παίρνει, ας παρκάρουμε πιο μακριά για να περπατήσουμε έστω λίγο.

Ας μετατρέψουμε την καθημερινή αυτή διαδρομή από ενοχλητική διεκπεραίωση σε ουσιαστικό χρόνο. Ο «πηγαιμός για την Ιθάκη» που λέγαμε;

Αξίζει να προσπαθήσουμε να αλλάξουμε αυτή τη λανθασμένη συνήθεια. Τα οφέλη θα είναι πολλά και σημαντικά για μας και για τα παιδιά μας:

  • Συναισθηματική επικοινωνία
  • Κοινωνικοποίηση
  • Επαφή με τη φύση
  • Άσκηση (Ερευνητές από τη Δανία ανακάλυψαν ότι η πρωινή άσκηση-ακόμα και η πολύ «ελαφριά»-προσφέρει καλύτερη σχολική απόδοση ακόμα και από το πρωινό φαγητό)
  • Λιγότερη μόλυνση (Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας η μόλυνση του περιβάλλοντος είναι βασικός παράγοντας της ενίσχυσης των παιδικών ασθενειών)
  • Εδραίωση οικολογικής συνείδησης στα παιδιά
  • Οικονομία στη βενζίνη (Για λογαριάστε: 200 πήγαινε-έλα στο σχολείο το χρόνο και άλλα τόσα τα δρομολόγια στις εξωσχολικές δραστηριότητες και τα φροντιστήρια που κάνει ο γονιός-ταξιτζής…)

Παιδαγωγικές και φιλολογικές σπουδές, συγγραφή παιδικών βιβλίων, εκπομπές στην τηλεόραση, κουκλοθέατρο, εκπαίδευση.

ΣΥΖΗΤΗΣΗ