Ο Μιχαηλίδης, ο Μηταράκης, τα μαθηματικά της υπανάπτυξης: Μέρος Α

0

γράφει ο Τέλης Τύμπας

«Η οριστική απόφαση για το αν θα προχωρήσουν τα έργα αναβάθμισης [του αεροδρομίου Χίου]», δήλωσε την εβδομάδα που πέρασε ο βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ του νησιού Ανδρέας Μιχαηλίδης, «θα ληφθεί εφόσον ξεκαθαριστεί από την πλευρά του ΤΑΙΠΕΔ το αν θα συμπεριληφθεί το αεροδρόμιο Χίου σε αυτά προς ιδιωτικοποίηση». Με τη δήλωση αυτή, ο ΣΥΡΙΖΑ Χίου, δια του βουλευτή του, νομιμοποιεί-αναγνωρίζει πλέον το ΤΑΙΠΕΔ ως θεσμό που θα επιτρέπεται να καθορίζει το μέλλον των πιο κρίσιμων υποδομών του νησιού (θυμίζω ότι και το μισό λιμάνι ανήκει στο ΤΑΙΠΕΔ, με αποτέλεσμα να έχει εγκλωβιστεί εδώ και χρόνια η αναβάθμισή του με όρους δημοσίου συμφέροντος).

Ο αγώνας για να μην νομιμοποιηθεί ότι το μέλλον των πιο κρίσιμων υποδομών του νησιού θα μπορούσε να καθοριστεί αδιαφανέστατα, στην πλάτη της τοπικής κοινωνίας, από ένα θεσμό τύπου ΤΑΙΠΕΔ, ήταν κομβικός για την διαμόρφωση του αντιμνημονιακού ΣΥΡΙΖΑ στη Χίο. Δεκάδες οι ανακοινώσεις, ερωτήσεις και επερωτήσεις στη Βουλή, οι κινητοποιήσεις και οι διαμαρτυρίες. Κι ας σημειωθεί ότι κανείς και καμία από τους βουλευτές της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ του νησιού δεν είχε διανοηθεί να δηλώσει δημόσια ότι τον πρώτο λόγο για το αεροδρόμιο θα μπορούσε να τον έχει το ΤΑΙΠΕΔ. Με την ιδιωτικοποίηση των αεροπορικών εταιρειών που έφερε πανάκριβα εισιτήρια αντί για τον πολυδιαφημισμένο ανταγωνισμό που θα έριχνες τις τιμές, αλλά και με τα 20 και παραπάνω ευρώ επιπλέον κόστος στη διαδρομή Αθήνα-Χίος έναντι της διαδρομής Χίος-Αθήνα λόγω του ότι το αεροδρόμιο της Αθήνας είναι ιδιωτικό, ούτε και ο πιο δεξιός και πιο νεοφιλελεύθερος κυβερνητικός βουλευτής δεν είχε τολμήσει να κάνει δήλωση που θα νομιμοποιούσε το ενδεχόμενο ιδιωτικοποίησης-εκποίησης του αεροδρομίου της Χίου μέσω ΤΑΙΠΕΔ. Νομιμοποίηση που παρέχει με τη δήλωσή του ο Ανδρέας Μιχαηλίδης.

Όσο για τον ΣΥΡΙΖΑ Χίου, όσο ήταν αντιμνημονιακός, είχε καταθέσει μια σειρά από συγκεκριμένους υπολογισμούς κι επιχειρήματα που αποδείκνυαν ότι η παραχώρηση του αεροδρομίου στο ΤΑΙΠΕΔ θα μπορούσε να αποδειχθεί καταστροφική. Και είχε καλέσει επανειλημμένα να τοποθετηθούν δημόσια οι φορείς του νησιού για το θέμα, είχε εστιαστεί στην ανάγκη να ενημερωθεί όλη η κοινωνία και οι φορείς της για το σκεπτικό που θα μπορούσε να δικαιολογήσει την παραχώρηση στο ΤΑΙΠΕΔ. Ο φιλομνημονιακός ΣΥΡΙΖΑ δεν βλέπει προφανώς καμία ανάγκη να ενημερώσει για τα επιχειρήματα και τους υπολογισμούς που δικαιολογούν την εκχώρηση στο ΤΑΙΠΕΔ του πρώτου δικαιώματος για το μέλλον του αεροδρομίου. Πόσο μάλλον να ρωτήσει τους φορείς του νησιού τι έχουν να πουν γι αυτό. Πιο δεξιά κι από την δεξιά, τόσο επί της ουσίας όσο και επί της διαδικασίας, ανοίγοντας την πόρτα σε ότι πιο επικίνδυνο για μια νησιωτική και ακριτική περιοχή που δεν επιτρέπεται να παραχωρήσει τον έλεγχο των πιο κρίσιμων υποδομών της σε συμφέροντα μακρινά και ανεξέλεγκτα.

Δεν ξέρω αν έχει σημασία να ασχοληθεί κάποιος παραπάνω με την φθίνουσα εξουσία του φιλομνημονιακού ΣΥΡΙΖΑ και τους ανθρώπους της στο νησί. Από τη στιγμή που γύρισαν το ΟΧΙ σε ΝΑΙ, ήταν αναμενόμενο να φτάσουν σε θέσεις που είναι πιο δεξιά και από τη δεξιά στην προσπάθειά τους να παρατείνουν όσο γίνεται την παραμονή τους στην εξουσία ως αυτοσκοπό. Πήραμε μια καλή γεύση με την υποστήριξή τους στη νομοθεσία fast-track. Με την παραπάνω δήλωση του βουλευτή τους ολοκληρώνουν το πέρασμά τους σε θέσεις που είναι αντιδιαμετρικά αντίθετες από αυτές που έχουν ορίσει ιστορικά την πρόταση για την ανάπτυξη της αριστεράς στο νησί, στη βάση της δημόσιας ιδιοκτησία των κρίσιμων υποδομών. Στο επόμενο μέρος, το ενδιαφέρον μας στην εξουσία στην οποία ο ΣΥΡΙΖΑ Χίου κι ο βουλευτής του έχουν ανοίξει διάπλατα το δρόμο. Αυτή της ΝΔ και του δικού της βουλευτή.

Ιστορικός της τεχνολογίας, πανεπιστημιακός

Άφησε σχόλιο