Το δημοψήφισμα και ένας Πρόεδρος που αγνοεί (;) τα όρια των αρμοδιοτήτων του

1

του Σιδερή Τσούρου

Οι πολιτικές εξελίξεις έτρεξαν συμπυκνωμένες το προηγούμενο διάστημα. Παράμετροι γεγονότων ή θεσμικών συμπεριφορών είτε διέφυγαν σχολιασμού, είτε σκοπίμως αγνοήθηκαν από τα καθεστωτικά μέσα ενημέρωσης. Τις προηγούμενες ημέρες συνέβησαν θεσμικές παρεμβάσεις που ξεπερνούν ή έρχονται σε αντίθεση με όσα προβλέπει το Σύνταγμα της Ελλάδας και οφείλουμε να τις επισημάνουμε. Άλλωστε το επόμενο διάστημα και όταν κατακάτσει ο κουρνιαχτός θα απασχολήσουν τους ειδικούς επιστήμονες, συνταγματολόγους, πολιτειολόγους κτλ.

Επειδή όμως η μη ενημέρωση, ή η άγνοια ή η παραπληροφόρηση θολώνουν τα νερά, καλό είναι να αρχίσουμε από τα βασικά! Το έρωτημα που τέθηκε με το δημοψήφισμα της 5ης Ιουλίου στον ελληνικό λαό ήταν το εξής: «Πρέπει να γίνει αποδεκτό το σχέδιο συμφωνίας το οποίο κατέθεσαν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο στο Eurogroup της 25/06/2015 και αποτελείται από δύο μέρη τα οποία συγκροτούν την ενιαία πρότασή τους; Το πρώτο έγγραφο τιτλοφορείται «Reforms for the completion of the Current Program and beyond» (Μεταρρυθμίσεις για την ολοκλήρωση του τρέχοντος προγράμματος και πέραν αυτού) και το δεύτερο «Preliminary Debt Sustainability Analysis» (προκαταρκτική ανάλυση βιωσιμότητας χρέους). Όσοι από τους πολίτες της χώρας απορρίπτουν την πρόταση των τριών θεσμών ψηφίζουν: Δεν εγκρίνεται/ΟΧΙ. Όσοι από τους πολίτες της χώρας συμφωνούν με την πρόταση των τριών θεσμών ψηφίζουν: Εγκρίνεται/ΝΑΙ.»

Τα υπόλοιπα είναι ιστορία, οι πολίτες αποφάνθηκαν με ένα σαφές 61% ότι δεν εγκρίνουν την πρόταση των θεσμών, γνωστή και ως «πρόταση Γιουνκέρ». Τι είπε όμως μπροστά στις τηλεοπτικές κάμερες ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Προκόπης Παυλόπουλος κατά τη συνάντησή του με τον Πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα αμέσως μετά την ανακοίνωση του αποτελέσματος περί μη έγκρισης του «πακέτου Γιουνκέρ»; «Επιτρέψτε μου κύριε Πρωθυπουργέ να υπερθεματίσω. Σήμερα ο Ελληνικός λαός, ασκώντας το κορυφαίο δημοκρατικό του δικαίωμα εξέφρασε την ετυμηγορία του. Μία ετυμηγορία η οποία ερμηνεύεται μόνο με βασή τους όρους με τους οποίους διεξήχθει το δημοψήφισμα. Ουδείς μπορεί να την ερμηνεύσει διαφορετικά και πολύ περισσότερο να την παρερμηνεύσει, εντός και εκτός Ελλάδος.» (6/7/2015) Ευθύς αμέσως ο Προκόπης Παυλόπουλος συνεχίζει και ερμηνεύει ο ίδιος ή μάλλον παρερμηνεύει το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος: «Η ετυμηγορία αυτή σημαίνει ότι ο ελληνικός λαός είναι αποφασισμένος να θωρακίσει την πορεία της Ελλάδας εντός Ευρώπης, εντός ευρωζώνης.»

Πόθεν προέκυψε αυτό; Πως προκύπτει αυτό από το ερώτημα του δημοψηφίσματος; Από που αντλεί ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας να παρερμηνεύει το ερώτημα του δημοψηφίσματος και την απάντηση του λαού; Το δημοψήφισμα έγινε επί συγκεκριμένου ερωτήματος και ο λαός αποφάνθηκε με σαφή πλειοψήφία ότι δεν εγκρίνει το «πακέτο Γιουνκέρ» ή ανάλογα πακέτα που θα φέρουν ακόμη περισότερη λιτότητα. Αυτό και μόνο. Ουδέποτε ο λαός ερωτήθηκε αν επιθυμεί να παραμείνει στην Ευρώπη ή στην ευρωζώνη. Επί πλέον, όλη την εβδομάδα πριν το δημοψήφισμα, οι υποστηρικτές του ΝΑΙ, τα πολιτικά κόμματα που το υποστήριξαν, οι πολιτικοί εντός και εκτός Ελλάδος διεμήνυσαν σε όλους τους τόνους ότι το ΟΧΙ σημαίνει όχι στο ευρώ και στην Ευρώπη. Η συντριπτική μερίδα των πολιτών αποδέχτηκε αυτό το ρίσκο και ψήφισε ΟΧΙ. Που στηρίζεται ο Προκόπης Παυλόπουλος και ισχυρίζεται ότι ο οι πολίτες είναι υπέρ της παραμονής στην ευρωζώνη; Προφανώς πουθενά. Απλά διατυπώνει την προσωπική και πολιτική του άποψη. Αυτό όμως δεν συνάδει με το θεσμό που υπηρετεί. Βασική αρχή που διέπει τη λειτουργία του θεσμού του Προέδρου της Δημοκρατίας είναι ότι οφείλει να παραμείνει αμέτοχος σε θέματα πολιτικής προκειμένου άλλωστε να διαφυλάξει τη φερεγγυότητά του ως ρυθμιστής του πολιτεύματος. Ο Πρόεδρος οφείλει να μην τάσσεται με πολιτικές απόψεις ώστε να διαφυλάσσεται η ενότητα του έθνους και να αντικατοπτρίζεται στη λειτουργία του θεσμού. Αυτή η θεμελιώδης αρχή παραβιάστηκε βάναυσα από τον Προκόπη Παυλόπουλο, αποτελεί κάκιστο προηγούμενο και επιτείνει την πόλωση αντί να προωθεί τη σύνθεση.

Στα 41 χρόνια της σύχρονης κοινοβουλευτικής ιστορίας της Ελλάδος και με 7 διαφορετικούς Προέδρους συμπεριλαμβανομένων κορυφαίων προσωπικοτήτων όπως ο εκρηκτικός Κωνσταντίνος Καραμανλής, ουδέποτε σημειώθηκε παρερμηνεία της λαικής βούλησης, πολύ περισσότερο επί δημοψηφίσματος. Πρόκειται για μέγιστη αντισυνταγματική εκτροπή που δυστυχώς εκθέτει ακόμη περισσότερο το σάπιο την ελληνικό πολιτικό σύστημα. Η επιλογή του Προκόπη Παυλόπουλου από τον ΣΥΡΙΖΑ για τη θέση της Προεδρίας είχε επισημανθεί από την αρχή ότι είναι λανθασμένη, είτε λόγω καίριων πολιτικών του επιλογών (διαχείριση των προσλήψεων στο δημόσιο για κομματικά οφέλη), είτε λόγω των στενών πολιτικών του σχέσεων με συγκεκριμένους πολιτικούς (Κωστάκης Καραμανλής) που με την εγκληματική τους αδράνεια επιτάχυναν την χρεωκοπία της Ελλάδας. Προστίθεται και αυτό σε μία σειρά από εγκληματικά λάθη και επιπολαιότητες της ομάδας Τσίπρα τα οποία θα βιώσουν οι πολίτες τα επόμενα χρόνια.

Συζήτηση1 σχόλιο

  1. Την Πεμπτη προ του δημοψηφίσματος ο πρωθυπουργός είπε σε «διάγγελμά» του στην τηλεόραση ότι σε καμία περίπτωση το ΟΧΙ δεν σημαίνει και έξοδο από το ευρώ. Αντιθέτως δεσμεύτηκε δημοσίως ότι εντός 48 ωρών μετά την επικράτηση του Οχι θα έφερνε συμφωνία που θα μας κρατά εντός του ευρώ. Το ίδιο έλεγε και ο τότε υπουργός οικονομικών ο κ. Βαρουφάκης (αν και αυτός έχει πει τα παντα και τα αντίθετά τους, οπότε δεν ξέρω τι αξία έχουν τα λεγόμενα του). Ο Βαρουφάκης μάλιστα είχε πει ότι η συμφωνία θα γίνει εντός 2 ωρών!!!! και ότι οι τράπεζες θα άνοιγαν την τρίτη το πρωί μετά το δημοψήφισμα!!!!!!! (για να μην αναφέρω εδώ άλλα καραγκιοζιλίκια που έχει πει).
    Άρα στο ερώτημά σας «Η συντριπτική μερίδα των πολιτών αποδέχτηκε αυτό το ρίσκο και ψήφισε ΟΧΙ. Που στηρίζεται ο Προκόπης Παυλόπουλος και ισχυρίζεται ότι ο οι πολίτες είναι υπέρ της παραμονής στην ευρωζώνη;» σας απαντώ: στηρίζεται στις επίσημες και δημόσιες δηλώσεις του Πρωθυπουργού, του υπουργού οικονομικών και άλλων κορυφαίων υπουργών σε συνεντεύξεις τους και στις ομιλίες τους στη Βουλή όλη την εβδομάδα προ του δημοψηφίσματος.

    Πρέπει να δούμε όμως κάτι άλλο, το άρθρο 44, παράγραφος Β του Συντάγματος προβλέπει τα εξής:
    «O Πρόεδρος της Δημοκρατίας προκηρύσσει με διάταγμα δημοψήφισμα για κρίσιμα εθνικά θέματα, ύστερα από απόφαση της απόλυτης πλειοψηφίας του όλου αριθμού των βουλευτών, που λαμβάνεται με πρόταση του Yπουργικού Συμβουλίου.

    Δημοψήφισμα προκηρύσσεται από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας με διάταγμα και για ψηφισμένα νομοσχέδια που ρυθμίζουν σοβαρό κοινωνικό ζήτημα, εκτός από τα δημοσιονομικά, εφόσον αυτό αποφασιστεί από τα τρία πέμπτα του συνόλου των βουλευτών, ύστερα από πρόταση των δύο πέμπτων του συνόλου και όπως ορίζουν ο Kανονισμός της Bουλής και νόμος για την εφαρμογή της παραγράφου αυτής».

    Ερώτημα.
    Είναι «εθνικό θέμα» μία πρόταση δημοσιονομικού περιεχομένου απο πλευράς των «Θεσμών»? και αν ήταν η προηγούμενη γιατί δεν είναι η υπάρχουσα που ψηφίζεται και γίνεται και νόμος του κράτους? και αν αλλάξει κατά μία φράση η πρόταση θα πρέπει να ξαναγίνεται δημοψήφισμα?
    Δεν είναι σαφές το πνεύμα το νομοθέτη οτι δεν γίνονται δημοψηφίσματα επί δημοσιονομικών ζητημάτων?
    Ο τρόπος που είναι γραμμένο το άρθρο λέει ότι κάνουμε δημοψήφισμα για εθνικό θέμα, ακόμη και αν έχει ήδη ψηφιστεί νόμος εμείς πάλι μπορούμε να κάνουμε δημοψήφισμα αλλά όχι να ρωτάμε αν θέλετε να πληρώνετε φόρους γιατί τότε όλοι όχι θα πουν.
    Και παρόλα αυτά η κυβέρνηση «κρύφτηκε» πίσω απο το γράμμα του νόμου που μιλάει για ήδη «ψηφισμένα νομοσχέδια» για να νομιμοποιήσει συνταγματικά το δημοψήφισμα που κατά δήλωση του Τσακαλώτου έγινε για εσωκομματικούς λόγους. Είναι σωστό να γίνεται αυτό?

Άφησε σχόλιο