Να μη «βαρβατιάσ’» και το ορυχείο;

0

γράφει ο Τέλης Τύμπας

Η αχρονολόγητη ιστορικά αλλά ιδιαίτερα ανοιχτή ανά τους αιώνες σε νέους συμβολισμούς Αγία Βαρβάρα, προστάτιδα του πυροβολικού πολλών (και συχνά στην ιστορία αντιμαχόμενων) στρατών, θεωρείται, μεταξύ άλλων, προστάτιδα και όσων απειλούνται με θάνατο. Η έκθεση κάποιων λειψάνων της σε νοσοκομείο της Αθήνας συνδυάστηκε με την καταγγελία ότι το νοσοκομείο αυτό είναι πλέον ένα λείψανο αυτού που θα έπρεπε να είναι, λόγω πρωτοφανών ελλείψεων σε εργαζόμενους και υποδομές. Άγια λείψανα ως υποκατάστατο σε ένα νοσοκομείο λείψανο. Με μια μεγάλη ουρά θρησκευτικού προσκυνήματος να δείχνει πως θα είναι το λείψανο μιας κοινωνίας αν καθηλωθεί σε μικρή κινητοποίηση πολιτικής ανατροπής.

Ενδέχεται πάντως να στερείται βάσης η ανησυχία για υποκατάστατο πολιτικής ελπίδας (ή/και η δήλωση για θρησκευτικό «εμπόριο λειψάνων» που διατυπώθηκε δημόσια). Με δεδομένο ότι στο νοσοκομείο υπάρχει ασφυκτική έλλειψη χρήματος, μπορεί να αποδειχθεί ότι τα συγκεκριμένα λείψανα ήταν ότι ακριβώς χρειαζόταν αυτή τη στιγμή. Διότι η Αγία Βαρβάρα συνδέεται με την έλευση χρημάτων με θαυματουργικό τρόπο: σε κάποια μέρη της Ελλάδας, όπως στη Θράκη, την ημέρα της γιορτής της μοιράζονταν κουκιά, από ένα σε κάθε οικογένεια, για να μπει στο πορτοφόλι («σακούλι») ώστε αυτό να γεμίσει χρήματα, να «βαρβατιάσ’». Με δεδομένο μάλιστα ότι η Αγία Βαρβάρα είναι η επίσημη προστάτιδα και των ορυχείων, δεν θα ήταν δίκαιο να διαμαρτυρηθούν κάποιοι επειδή τα λείψανά της δεν εκτέθηκαν και σε κάποια σύγχρονη καθεδρική της εξόρυξης της χώρας (π.χ. σε ένα λείψανο της φύσης όπως οι Σκουριές της Χαλκιδικής);

Ιστορικός της τεχνολογίας, πανεπιστημιακός

Άφησε σχόλιο