Παντού υπάρχει ένας μύθος

5

γράφει ο Γιώργος Κάκαρης

Ο καθένας μπορεί να έχει τη δική του άποψη για την τουριστική ανάπτυξη της Χίου. Στη ζωή και στην πολιτική είναι θεμιτό να υπάρχουν διαφορετικές αντιλήψεις. Άλλος μπορεί να πιστεύει ότι η πολιτιστική και η φυσική κληρονομιά του τόπου μας μπορεί να αποτελέσουν το μοχλό τουριστικής ανάπτυξης για τη Χίο και άλλος να θεωρεί αποδοτικότερο ένα μοντέλο μαζικού τουρισμού. Όλες οι θέσεις είναι αποδεκτές στο δημόσιο διάλογο και δεν τις κρίνω στο παρόν σημείωμα.

Η έρευνα για τον Τουρισμό της Χίου των μεταπτυχιακών φοιτητών των Πανεπιστημίων Αιγαίου και Μονάχου, μπορεί να έχει πολλές αναγνώσεις ανάλογα με την ιδεολογική αφετηρία του καθενός. Την συγκεκριμένη έρευνα την είδαν μάλλον με ικανοποίηση οι υποστηρικτές του ήπιου, βιώσιμου Τουρισμού, ίσως δυσαρεστήθηκαν όσοι ζητούν αύξηση των συντελεστών δόμησης για τη δημιουργία μεγαλύτερων μονάδων, ενώ λόγω της μικρής της διάρκειας και της προσανατολισμένης στον εναλλακτικό τουρισμό επίσκεψης των φοιτητών, κάποιοι μπορεί ακόμα και να αμφισβητούν την εγκυρότητά της.

Αυτό που είναι αδιαμφισβήτητο και έγινε ευρύτερα γνωστό μέσω της εν λόγω έρευνας είναι ότι το Αεροδρόμιο της Χίου και αυτό του Λονδίνου έχουν το ίδιο μήκος. 1500 μέτρα μήκος διαδρόμου και τα δύο αεροδρόμια, το δικό μας εξυπηρετεί μερικές χιλιάδες επισκέπτες ετησίως και του Λονδίνου 3,6 εκατομμύρια! Αλήθεια, πόσα πρωτοσέλιδα έχουν γραφτεί για την ανάγκη επέκτασης του αεροδιαδρόμου της Χίου; Πόσα άρθρα, πόσες περισπούδαστες αναλύσεις έχουν φιλοξενήσει τα ΜΜΕ; Η επικρατούσα άποψη στη Χιακή κοινωνία ότι τα φτωχά αποτελέσματα στον Τουρισμό οφείλονται σε μεγάλο βαθμό στο μικρός μήκος του αεροδιαδρόμου της Χίου αποδεικνύεται μια πλάνη, με τις ευθύνες για τη δημιουργία της να βαραίνουν τόσο κάποιους πολιτικούς, όσο και τα ΜΜΕ.

Κάτοικος Χίου

Συζήτηση5 Σχόλια

  1. Αναδημοσίευση από Δημήτρης Παππάς
    Δημήτρη καλά έκανες και έψαξες το θέμα, υπoστηρίζεται η μη επέκταση του αεροδρομίου της Χίου διότι είναι…ίδιου μεγέθους με αυτό του Λονδίνου. Το θέμα είναι με ποιο αεροδρόμιο του Λονδίνου; Προφανώς με το City όπως πολύ σωστά έγραψες. Θεωρώ ότι το παράδειγμα το Γερμανών ήταν τουλάχιστον ατυχές διότι δεν μπορεί να υπάρξει καμία σύγκριση της Χίου με το City, διότι πολύ απλά το City είναι μοναδική περίπτωση που σχεδόν δεν την συναντάς πουθενά στον κόσμο.
    Είναι μικρών διαστάσεων αεροδρόμιο διότι εξυπηρετεί ως επί το πλείστον μια συγκεκριμένη κατηγορία επιβατών business, φραγκάτων με απλά λόγια οι οποίοι θέλουν να πηγαίνουν να κάνουν τις δουλειές τους στο City του Λονδίνου το οποίο είναι το σπουδαιότερο επιχειρηματικό κέντρο της Ευρώπης ενώ ταυτόχρονα η κατασκευή του σε μια κεντρικότατη και με μεγάλα κτήρια γύρω περιοχή αναγκαστικά έθεσε περιορισμούς. Προφανώς το κοντό μήκος του διαδρόμου έχει θέσει περιορισμούς ως προς τα αεροσκάφη και τις ώρες των πτήσεων. Οι τύποι των αεροσκαφών έχουν λάβει πιστοποίηση ότι πληρούν τις προϋποθέσεις και επειδή είναι ένα δύσκολο γενικά αεροδρόμιο, όπως αυτό της Χίου απαιτείται ειδική εκπαίδευση στους πιλότους οι οποίοι και αυτοί πιστοποιούνται για να πετάξουν σε αυτό το αεροδρόμιο (εκεί που λες για τις μοίρες κλπ). Με άλλα λόγια όχι μόνο πετούν συγκεκριμένα αεροσκάφη, αλλά και συγκεκριμένοι πιλότοι…
    Η Χίος από την άλλη δεν αναζητά ούτε και φυσικά εξυπηρετεί business επιβάτες, αποβλέπει υποτίθεται στην τουριστική κίνηση, η οποία ως επί το πλείστον εξυπηρετείται με μεγαλύτερα αεροσκάφη. Όλες οι πτήσεις charter στη Χίο πραγματοποιούνται με μεγαλύτερα αεροσκάφη από αυτά που πετάνε στο City εξαίρεση το fokkeraki της Austrian, το οποίο όμως δεν είναι πιστοποιημένο αεροσκάφος για το City. Από τεχνικής απόψεως μπορεί να πραγματοποιηθεί μια πτήση από το City στη Xίο χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα, αλλά όχι από εμπορικής! Οι φραγκάτοι επιβάτες του City θέλουν πολυτέλεια, χλιδή στις διακοπές τους, εδώ και κάποια χρόνια πετούν με τη British Airways και το Embraer 190 των 100 περίπου θέσεων στην Ίμπιζα όλο το χρόνο, και φέτος θα ξεκινήσουν πτήσεις για Μύκονο και Σαντορίνη, προορισμοί που ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της συγκεκριμένης αγοράς. Επομένως έχουμε ακόμα πολλά ψωμιά για να συνδεθούμε με αυτό το αεροδρόμιο και να βρούμε φυσικά tour operators που να χρησιμοποιούν τόσο μικρά αεροσκάφη… Ελπίζω να βοήθησα, για οποιαδήποτε άλλη διευκρίνιση εδώ είμαστε…

  2. Κύριε Ξενάκη καταρχάς το παρόν δεν υιοθετεί την άποψη περί μη επέκταση του αεροδρομίου.

    Αυτό που λέει (και αν δεν έγινε κατανοητό η ευθύνη είναι δικιά μου) είναι ότι τόσα χρόνια με τόσα που είχαμε ακούσει και είχαμε διαβάσει για το μήκος του αεροδιαδρόμου θεωρούσαμε ότι αυτό είναι το κύριο πρόβλημα για την μικρή τουριστική κίνηση, ενώ οι Γερμανοί λένε ότι «Οι υποδομές έχουν ελλείψεις αλλά δεν είναι ανασταλτικοί παράγοντες για τον τουρισμό». Είχαμε γίνει σχεδόν κομπλεξικοί με το μήκος του αεροδιαδρόμου.

    Πολύ σωστά λέει ο κ. Παππάς ότι το αεροδρόμιο του City εξυπηρετεί κυρίως business πελάτες με σχετικά μικρά αεροσκάφη. Προφανώς δεν μπορούν τα μεγάλα αεροσκάφη να προσγειωθούν στη Χίο και προφανώς δεν μπορεί η Χίος να φθάσει τα νούμερα του City. Ευτυχώς βέβαια, γιατί αν μιλάμε με όρους αειφορίας αυτό θα ήταν καταστροφικό για το περιβάλλον και όχι μόνο. Τα περιθώρια αύξησης των αφίξεων από το εξωτερικό (μόλις 8.735 αφίξεις μειωμένες κατά 22,75%, στοιχεία 2014) είναι μεγάλα. Είναι νομίζω γνωστό ότι πέρσι τα αεροπλάνα της Austrian έφθαναν στη Χίο μισοάδεια. Πρόσφατα διαβάσαμε ότι το αεροπλάνο της Transavia αποβίβασε μόλις 34 επισκέπτες. Για αυτά δεν φταίει το μικρό αεροδρόμιο.

    Ευχαριστώ για το σχόλιο.

  3. Σε λίγες ημέρες που θα μας πνίξει και πάλι η βρόμα του βιολογικού, λόγω κακής συντήρησης και χρήσης, θα λυθεί η απορία για το τι φταίει. Όσον αφορά την σύγκριση των δύο αεροδρομίων νομίζω ότι μπορεί να εξυπηρετήσει μόνο ακαδημαϊκούς και εκπαιδευτικούς σκοπούς.

  4. Αλέκος Γαϊτάνος

    Δυστυχώς κάποιοι προσποιούνται ότι δεν καταλαβαίνουν το νόημα των όσων θέλησαν να περάσουν οι μεταπτυχιακοί φοιτητές, σχετικά με τον τουρισμό του νησιού. Δε θέλουν να καταλάβουν, το ότι με εμφατικό τρόπο οι νέοι επιστήμονες θέλησαν να περάσουν το μήνυμα ότι η Χίος δεν πάσχει από το μήκος του διαδρόμου στο αεροδρόμιο της αλλά από μια σειρά άλλους λόγους που ανέπτυξαν εκτενώς στη συνάντησή τους και βρίσκονται καταγεγραμμένοι στα συμπεράσματα που έδωσαν στη δημοσιότητα. Η Χίος δεν κρίνεται και φυσικά δεν συγκρίνεται για τα μεγέθη της αλλά για τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα που είναι πολλά και δυστυχώς δεν προβάλλονται επαρκώς. Το νησί μας έχει έλλειμμα πολιτικής και πολιτικών που μέχρι τώρα σύρονται από οικονομικά συμφέροντα, εμμονές και ιδεοληψίες. Ας πάψουν επιτέλους ορισμένοι να παριστάνουν τους αδαείς, γνωριζόμαστε πλέον καλά σε αυτόν τον τόπο.

  5. Το επιχειρημα για το αεροδρομιο του λονδινου με εκατομυρια επιβατες ειναι λαθος, εκτος και αν εννοουμε δευτερευον αεροδρομιο, που παλι βγαζει το επιχειρημα εκτος

    http://www.airportwatch.org.uk/uk-airports/heathrow-airport/heathrow/
    Heathrow facts and figures, from the BAA website:
    Length of runways: Northern 3,902m x 45m. Southern 3,658m x 45m.¨

    Σπυρος

Άφησε σχόλιο