Aεροδρόμιο Χίου και Κακοφορμισμένος Λαϊκισμός

0

του Τέλη Τύμπα

Αεροδρόμιο Χίου

Για μια ακόμη φορά ένας υποψήφιος βουλευτής Χίου από τα δύο κόμματα που έχουν οδηγήσει την ελληνική κοινωνία στην απόλυτη κρίση εξαγγέλλει προεκλογικά ότι επίκειται η αναβάθμιση του αεροδρομίου. Τα πρόσωπα αλλάζουν γρήγορα, ο λαϊκισμός όμως της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ για τις πιο κρίσιμες υποδομές της Χίου επιμένει. Εξαγγελίες (πόσο μάλλον ξαναζεσταμένες πολλές φορές επανεξαγγελίες) έργων χωρίς σχέδιο, σε κανένα επίπεδο, αποτελούν, θα συμφωνήσουμε νομίζω όλοι και όλες, τον ορισμό του λαϊκισμού. Και στην περίπτωση της πολύπαθης αναβάθμισης του αεροδρομίου της Χίου, έναν λαϊκισμό που έχει κακοφορμίσει. Πώς όμως αποδεικνύεται ότι δεν υπήρχε και δεν υπάρχει σχέδιο από ΝΔ και ΠΑΣΟΚ;

  1. Καταρχήν μια διευκρίνιση που οι βουλευτές (και υποψήφιοι βουλευτές) της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ οφείλουν στην κοινωνία του νησιού: το αεροδρόμιο της Χίου είναι σήμερα στο ΤΑΙΠΕΔ ή όχι; Και με βάση ποιο σχέδιο ανάπτυξης το παραχωρήσατε στο ΤΑΙΠΕΔ, μετανιώσατε και το πήρατε πίσω και μετά μετανιώσατε εκ νέου και το έχετε ενδεχομένως πάλι στο ΤΑΙΠΕΔ προς παραχώρηση; Έχουμε ζητήσει τόσες φορές να μάθουμε το σχέδιο (και μαζί μας να το μάθει και η κοινωνία της Χίου), με άρθρα και ερωτήσεις των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ στο κοινοβούλιο και απάντηση δεν πήραμε. Επειδή, πολύ απλά, δεν έχετε κανένα σχέδιο για την ανάπτυξη του αεροδρομίου αλλά και την ανάπτυξη από ένα βελτιωμένο αεροδρόμιο. Παραχώρηση στο ΤΑΙΠΕΔ προς ιδιωτικοποίηση και ότι βγει. Έχουμε επιχειρηματολογήσει αναλυτικά στο παρελθόν ως προς το γιατί αυτό το βάλε-βγάλε το αεροδρόμιο της Χίου στο ΤΑΙΠΕΔ, χωρίς σχέδιο, έχει απαξιώσει το αεροδρόμιο και δεν ακούσαμε ακόμη ούτε ένα αντεπιχείρημα. Στα κρίσιμα οι άνθρωποι της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ στο νησί έχουν εγκαταλειφθεί στη σιωπή.
  2. Για μια ακόμη φορά, εξαγγέλλεται ότι η αναβάθμιση του αεροδρομίου είναι ante portas. Είναι όμως άλλο να υποχρεωθεί να δαπανήσει για την αναβάθμιση του αεροδρομίου ένας ιδιώτης που θα το εκμεταλλευθεί αφού του παραδοθεί μέσω ΤΑΙΠΕΔ και άλλο να πληρώσει πρώτα το δημόσιο ένα επιπλέον αξιόλογο ποσό (πέραν αυτού που ήδη έχει δοθεί για απαλλοτριώσεις) για να το παραλάβει αναβαθμισμένο και έτοιμο προς κερδοφορία ο ιδιώτης αυτός. Οι βουλευτές και υποψήφιοι βουλευτές Χίου απωθούν και αποσιωπούν την τεράστια διαφορά μεταξύ των δύο, επιβεβαιώνοντας έτσι ότι δεν υπάρχει σχέδιο (γιατί άλλο είναι προφανώς το σχέδιο στη μία περίπτωση και άλλο στην άλλη).
  3. Ο ΣΥΡΙΖΑ είναι αναφανδόν υπέρ των αναβαθμισμένων δημόσιων συγκοινωνιακών υποδομών στο νησί, θεωρώντας ότι αποτελούν προϋπόθεση της ανάπτυξης επ’ ωφελεία των πολλών. Χρειάζεται όμως συνολικό σχέδιο για το σύνολο των λιμενικών και αεροπορικών υποδομών, το οποίο θα είναι μέρος ενός ευρύτερου σχεδίου για την μορφή της ανάπτυξης που προσιδιάζει στο νησί. Χωρίς τέτοιο σχέδιο, θα πετιούνται χρήματα για ημιτελή, πολλαπλά περιβαλλοντοκτόνα και ασύνδετα μεταξύ τους έργα σε διάφορα σημεία. Χωρίς τέτοιο συνολικό σχέδιο κάθε εξέλιξη ως προς μία υποδομή μπορεί να παραμένει μετέωρη. Η όποια βελτίωση στο αεροδρόμιο θα ακυρωθεί αν δεν συνδυάζεται με παράλληλα έργα, με όλα τα έργα να εγγράφονται σε ένα κοινό σχέδιο και όχι σε ανταγωνιστικές επιδιώξεις που θα ακυρώνουν η μία την άλλη. Η περιπέτεια με την παρατεινόμενη εμπλοκή στην αξιοποίηση του λιμένα των Μεστών δίνει νομίζω ένα καλό παράδειγμα για την καθήλωση που προκαλεί η έλλειψη συνολικού σχεδίου από ΝΔ και ΠΑΣΟΚ.
  4. Θα μπορούσαμε να γράψουμε πολλά για όλες τις συγκοινωνιακές υποδομές του νησιού που παραχωρούνται χωρίς σχέδιο. Όπως και οι αποχωρήσαντες βουλευτές της ΝΔ, ο νέος υποψήφιος βουλευτής της ΝΔ στο νησί προτιμά να σιωπά για το σχέδιο ανάπτυξης που δικαιολογεί την παραχώρηση κρίσιμου μέρους του κεντρικού λιμένα στο ΤΑΙΠΕΔ. Κοντεύει χρόνος που τα υπουργεία της κυβέρνησής του παίζουν την κολοκυθιά γιατί δεν ξέρουν τι να απαντήσουν στην κοινοβουλευτική ερώτηση του Γιώργου Σταθάκη και άλλων βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ που ζητούν να κατατεθεί το σχετικό σχέδιο. Γνωρίζει και αυτός και ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ της Χίου ότι το νησί ανησυχεί από τις περιπέτειες στις οποίες θα μπορούσε να μπει το κεντρικό λιμάνι. Προτιμά μια υπόσχεση που αφορά αυτό με το οποίο συμφωνούν όλοι, ένα αναβαθμισμένο αεροδρόμιο. Κι εδώ όμως έχει αποκαλυφθεί ότι δεν υπήρχε σχέδιο, καθώς έχει αποδειχθεί ότι δεν μπορεί να αυτονομηθεί το έργο της επέκτασης του αεροδρομίου από ένα πολύπλοκο σύνολο παράλληλων έργων. Πολύ απλά, όπως γνωρίζουν πολύ καλά στη ΝΔ και στο ΠΑΣΟΚ, η επέκταση δεν θα έχει νόημα αν δεν εξασφαλιστεί, μεταξύ άλλων, ότι μπορεί να υπάρξει μια ριζική και μεγάλης έκτασης τροποποίηση στην κρίσιμη οδική αρτηρία που συνδέει την πόλη με το αεροδρόμιο. Αυτό όμως είναι ένα μεγάλο έργο, με απρόβλεπτες διαστάσεις. Ένα έργο για το οποίο δεν υπήρχε σχέδιο, παρότι η επέκταση δεν θα είχε νόημα χωρίς αυτό. Η χώρα και το νησί δεν χρειάζονται άλλες επεκτάσεις χωρίς συνολικό σχέδιο, οι οποίες μπορεί να οδηγήσουν στο πουθενά.

Η Χίος δικαιούται εδώ και καιρό ένα αναβαθμισμένο αεροδρόμιο, στο οποίο η μεταβλητή ‘μήκος αεροδιαδρόμου’ δεν θα αυτονομείται αυθαίρετα, με λαϊκιστικό τρόπο, επειδή αυτό εξυπηρετεί τις εκάστοτε προεκλογικές ανάγκες της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ. Δικαιούται ένα αναβαθμισμένο αεροδρόμιο που θα σχεδιαστεί και υλοποιηθεί μόνο αφού κάθε μεταβλητή αξιολογηθεί στο πλαίσιο ενός συνολικού σχεδίου για την οικονομία και την κοινωνία της Χίου. Δεν υπάρχει κανένας ΣΥΡΙΖΑ που θα μπορούσε με μαγικό τρόπο να σχεδιάσει και να κατασκευάσει ένα τέτοιο αεροδρόμιο σε ένα ή δύο μήνες. Χρειάζεται αρκετά περισσότερος χρόνος για να οριστεί σωστά και να υλοποιηθεί μια αναβάθμιση ενός τέτοιου έργου, ειδικά μετά από μια ακραία κρίση. Όποιος ισχυριστεί ότι γνωρίζει τον ακριβή χρόνο μάλλον ψεύδεται. Ενώ αυτό που χρειαζόμαστε είναι αλήθειες και ρεαλισμό. Το σίγουρο είναι ότι με τα ψέματα και τον λαϊκισμό ΝΔ και ΠΑΣΟΚ η Χίος δεν θα αποκτήσει ποτέ πραγματικά αναβαθμισμένο αεροδρόμιο (άντε να αποκτήσει μια μετέωρη επέκταση αεροδιαδρόμου, χωρίς ούτε αυτή να είναι δεδομένη).

Στο μεταξύ ας φροντίσουμε να μην υποβαθμιστεί και το αεροδρόμιο και το λιμάνι που έχουμε λόγω ιδιωτικοποίησης, όπως υποβαθμίστηκαν σε αριθμό τα δρομολόγια πλοίων και αεροπλάνων, ενώ χάθηκε και κάθε έλεγχος στις τιμές των εισιτηρίων τους.

Ιστορικός της τεχνολογίας, πανεπιστημιακός

Άφησε σχόλιο