Μυθολογικές Νηρηίδες, Χάρτινες Μαρίνες

0

γράφει ο Τέλης Τύμπας

Λιμάνι Χίου

Ένα «ρεαλιστικό και υλοποιήσιμο» σχέδιο για μαρίνα στο κεντρικό λιμάνι της Χίου αξίζει προφανώς να συζητηθεί σοβαρά και δημόσια, κύριε πρόεδρε του λιμενικού ταμείου και κύριε δήμαρχε. Αρκεί όμως να μιλάμε για μια μαρίνα που θα ανήκει στο δήμο, μια μαρίνα που θα την εκμεταλλεύεται ο δήμος, μια μαρίνα σε ένα λιμάνι που θα έχει επιστραφεί στο δήμο. Όμως, Μιχάλη και Μανώλη, πρέπει πρώτα να έχει επιστραφεί το μισό λιμάνι στον δήμο από το μνημονιακό ΤΑΙΠΕΔ των ΝΔ-ΠΑΣΟΚ-ΛΑΟΣ-ΔΗΜΑΡ – τώρα υπερ-μνημονιακό Υπερ-ΤΑΙΠΕΔ των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ.

Έχει επιστραφεί το μισό λιμάνι στο δήμο, έχετε καλά νέα και μας τα φυλάτε για έκπληξη, ή μήπως η πρόταση σας για μαρίνα στο λιμάνι για την οποία γράφουν σήμερα τα ΜΜΕ της Χίου λογαριάζει δυστυχώς χωρίς τον ξενοδόχο; Γιατί δεν θέλω να πιστέψω ότι προτείνετε να διεκδικηθούν 18 εκατομμύρια δημόσιων πόρων για κάτι στο οποίο θα εμπλέκεται το Υπερ-ΤΑΙΠΕΔ, για κάτι δηλαδή που ενδέχεται να διεκδικήσει να μεταφέρει τη μαρίνα που θα πληρώσει το δημόσιο σε κάποιον ιδιώτη και σε ένα εν πολλοίς άδικο χρέος σε τρόϊκα-θεσμούς.

Κι ας σημειώσουμε ότι οι όποιοι ενδιαφερόμενοι ιδιώτες είχαν εδώ και κάποια χρόνια την ευκαιρία να δώσουν πραγματικά δικά τους χρήματα για να αγοράσουν από το ΤΑΙΠΕΔ (που είχε προκηρύξει σχετικό διαγωνισμό) πακέτο το μισό λιμάνι για να χτίσουν μαρίνα και να τελειώσουν και τη μαρίνα στο Καστέλο. Και δεν το έκαναν. Η πρώτη κίνηση λοιπόν κύριε πρόεδρε και κύριε δήμαρχε είναι να ξεμπλέξει το σχέδιο για πραγματική δημοτική μαρίνα σε ένα αναβαθμισμένο λιμάνι από το φάντασμα μαρίνας (στο λιμάνι και το Καστέλο) του Υπερ-ΤΑΙΠΕΔ. Σας την έχουμε προτείνει από την αρχή της θητείας σας.

Η δεύτερη κίνηση είναι να μάθουμε τι πραγματικά αφορά μια πρόσφατη εξαγγελία για επίσης μεγάλη ιδιωτική μαρίνα στα Κεραμεία. Κανείς δεν θα έλεγε όχι σε ένα καλαίσθητο και βιώσιμο ξενοδοχείο με ένα μικρό ιδιωτικό μουσείο βιομηχανικής αρχαιολογίας κι ένα μεγαλύτερο και σημαντικότερο δημόσιο παλαιοντολογικό μουσείο στα Κεραμεία. Με την αδιαφάνεια όμως της μνημονιακής fast-track αδειοδότησης για μια απροσδιόριστη επένδυση στα Κεραμεία (που ήθελε αλλά δεν μπορούσε να περάσει η ΝΔ και πέρασε ενώ υποτίθεται δεν ήθελε ο ΣΥΡΙΖΑ), κανείς δεν ξέρει αν σχεδιάζεται πραγματικά κάτι στα Κεραμεία κι αν αυτό είναι εντέλει καλό για το νησί.

Και με την ευκαιρία, είναι πρόβλημα ότι κάποιοι επενδυτές ενός απροσδιόριστου fast-track παρενέβησαν πρόσφατα απροκάλυπτα στην εκρηκτική πολιτική συγκυρία του νησιού. Γιατί είναι άλλο πράγμα η πολύ επικίνδυνη πολιτική της κυβέρνησης για πρόσφυγες και κατοίκους κι άλλο να την εκμεταλλεύεται κάποιος για να προωθήσει ενδεχομένως ασαφείς ιδιωτικές επιδιώξεις που ο ίδιος επέλεξε να περάσουν από την σκοτεινή πίσω πόρτα του τριτοκοσμικού fast-track των ΝΔ-ΣΥΡΙΖΑ κι όχι από την σαφώς επαρκέστερα φωτισμένη οδό των κανόνων που ταιριάζουν σε μια αστική δημοκρατία, οδό που αποδείχτηκε ήδη ότι θα ήταν τελικά και ταχύτερη για έναν πραγματικό επενδυτή.

Το ερώτημα που προκύπτει είναι απλό: έχει νόημα ο σχεδιασμός δύο (και με το φάντασμα του Υπερ-ΤΑΙΠΕΔ τριών) φορέων για μεγάλες μαρίνες στο νησί, στον οποίο εμπλέκεται και η διεκδίκηση ενός αξιολογότατου ποσού από δημόσιους πόρους; Και μήπως η απάντηση δεν πρέπει να αφήνεται στην τύχη κάποιων νεοφιλελεύθερων εμμονών ή σε κάποια αδιαφανή συμφέροντα; Μήπως δεν αρκούν τα Enterprise Greece και τα συναφή αλλά η συζήτηση και αξιολόγηση για το πόσες μεγάλες μαρίνες χωράνε στο νησί, ποιος θα πληρώσει γι αυτές και ποιος τελικά θα επωφεληθεί, πρέπει να γίνει εκεί που ταιριάζει σε μια δημοκρατία, στο δημοτικό συμβούλιο;

Στο οποίο, Μιχάλη και Μανώλη (και Ανδρέα και Νότη), καλό είναι να έχετε φροντίσει να διανεμηθεί αντίγραφο της μελέτης ‘Νηρηίδες’, της μυστικής μελέτης για τον αριθμό των μαρίνων που θα μπορούσαν να είναι βιώσιμες στην Ελλάδα. Μελέτη που χρησιμοποιήθηκε σαν δικαιολογία για την υφαρπαγή του μισού λιμανιού της Χίου από το ΤΑΙΠΕΔ. Μελέτη επί ΝΔ-ΠΑΣΟΚ που όμως παραμένει και επί ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ κάπου κλειδωμένη ως επτασφράγιστο μυστικό. Και να δούμε τότε κύριε πρόεδρε και κύριε δήμαρχε, σε μια ειδική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, αν η μαρίνα στο κεντρικό λιμάνι πρέπει να είναι τόσο μεγάλη που να βγάλει έξω από αυτό την ακτοπλοΐα (όπως προβλέπει το σχέδιό σας) ή είναι καλύτερα να πάμε με ένα σχέδιο για μια μικρότερη δημοτική μαρίνα. Μια ρεαλιστική και δημοτική μαρίνα, που προσωπικά δεν έχω αμφιβολία ότι ο Μιχάλης ξέρει και μπορεί να έχει έτοιμη ακόμη και το ερχόμενο καλοκαίρι, μια δημοτική μαρίνα σε ένα εξ ολοκλήρου δημόσιο λιμάνι, που θα βοηθήσει πραγματικά κι άμεσα τον τουρισμό και την οικονομία του νησιού γενικότερα.

Γιατί, κύριοι αιρετοί και βουλευτές αλλά και μικροί και συστηματικά παρασυρόμενοι επιχειρηματίες του τουρισμού, αν πελαγοδρομήσει η Χίος σε σχέδια για πολλές και μεγάλες μαρίνες, η μόνη Μαρίνα που θα υπάρχει στα νερά μας για καιρό θα είναι αυτή των στίχων του Ελύτη. Και δεν θα φταίμε γι αυτό εμείς του πολιτισμού, της οικολογίας και της αριστεράς που παρουσιάζεται ως δονκιχωτική επειδή, πολύ απλά, δεν αποδέχτηκε τη ντροπή του να αλλάξει το ΟΧΙ του κόσμου σε ΝΑΙ.

Στο δικό μας Αιγαίο αντέχει πολύ κάποιος μόνο με τις χάρτινες Μαρίνες της ποίησης και τις Νηρηίδες της μυθολογίας. Το δικό σας Αιγαίο είναι που δεν αντέχει για πολύ κι άλλες πολλές και μεγάλες μαρίνες που θα μείνουν στα χαρτιά.

Ιστορικός της τεχνολογίας, πανεπιστημιακός

Άφησε σχόλιο