«Τι τριάντα, τι σαράντα, τι πενήντα»: Νεοφιλελευθερισμός και Ασφάλεια

0

του Τέλη Τύμπα

Samina Express

To 2001 τo πλοίο «Samina Express» θα γινόταν 35 ετών και σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία της εποχής θα έπρεπε να αποσυρθεί. Ναυάγησε το 2000, σε ηλικία 34 ετών, παρασύροντας μαζί του στο θάνατο 81 ανθρώπους. «Το μαχαίρι θα φθάσει στο κόκκαλο», είχε δηλώσει ο τότε πρωθυπουργός του ΠΑΣΟΚ, ο οποίος χρεώνεται (ή πιστώνεται – την υπομονή σας παρακαλώ μέχρι το τέλος του άρθρου για να αποφασίσετε ποιο είναι το σωστό ρήμα) την πρώτη μιας σειράς νεοφιλελεύθερων κυβερνήσεων. Μερικές ακόμη νεοφιλελεύθερης κοπής κυβερνήσεις (και συγκυβερνήσεις) ΠΑΣΟΚ και ΝΔ και θεωρείται πλέον αυτονόητο ότι μπορεί να ανανεώνεται η άδεια για να κυκλοφορούν στο Αιγαίο πλοία όπως ο 38 ετών «Ταξιάρχης», το 39 ετών «Aqua Maria» και το 39 ετών «Θεόφιλος». Κι αυτό ακριβώς έγινε τις αμέσως προηγούμενες ημέρες από το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών, παρά τις διαμαρτυρίες των βουλευτών της αριστεράς. Ανανέωση λοιπόν άδειας σε πλοία μιας εταιρείας για την οποία θα πρέπει, υποτίθεται, να είμαστε και ανακουφισμένοι και ευγνώμονες, καθώς, τελειώνοντας το καλοκαίρι, τα νεώτερα πλοία άλλων εταιρειών της γραμμής μπορεί να μας εγκαταλείψουν. Κι έτσι να μείνουμε με πλοία που θα έχουν σαρανταρίσει. Καλύτερα από καθόλου πλοία. Να είμαστε λοιπόν κι ευχαριστημένοι.

Ο νεοφιλελευθερισμός μάλλον δεν φαίνεται να δίνει τελικά την πρώτη προτεραιότητα στον ανταγωνισμό. Αντιθέτως, πάμε και στη θαλάσσια σύνδεση κάποιων νησιών με την Αθήνα σε σκληρό μονοπώλιο, όπως ακριβώς και στην αεροπορική σύνδεση. Ούτε δίνει προτεραιότητα στην άνοδο της ποιότητας ή την πτώση των τιμών. Αλλά ούτε και στην αύξηση της ασφάλειας. Νεοφιλελευθερισμός σημαίνει, αντιθέτως, ερωτηματικά για την αεροπορική ασφάλεια από τη μείωση του ελεγκτικού προσωπικού. Σημαίνει σαραντάρικα πλοία στο Αιγαίο επειδή τα νεώτερα θα φέρουν μεγαλύτερο κέρδος μέσω πώλησής τους ή μέσω απόσυρσής τους για πολλούς μήνες του χρόνο. Ο νεοφιλελευθερισμός δίνει προτεραιότητα στη μεγιστοποίηση του κέρδους. Όσο για την αποφασιστικότητα του νεοφιλελευθερισμού να φθάσει το μαχαίρι στο κόκκαλο των εταιρειών για να ελέγξει ότι δεν μπορεί να είναι το κέρδος υπεράνω όλων: η εταιρεία που αντικατέστησε-διαδέχτηκε αυτήν που είχε στην ιδιοκτησία της το «Samina Express» επιβραβεύτηκε τον περασμένο χρόνο με νόμο που επιτρέπει σε αυτήν και σε όσες έχουν νεώτερης ηλικίας πλοία να τα βάζουν στη γραμμή μόνο το καλοκαίρι. Επιβραβεύτηκε δηλαδή με το δικαίωμα να βάζει, αν το αποφασίσει, σαραντάρικα (και βλέπουμε) πλοία στη γραμμή το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου.

Ιστορικός της τεχνολογίας, πανεπιστημιακός

Άφησε σχόλιο