Πίσω από τη βιτρίνα

0

γράφει ο Κώστας Ζαφείρης

Ξενοδοχείο

Το πολυτελές resort στέκει αγέρωχο μέσα στο καλοκαιρινό φως. Οι πισίνες του, πολυάριθμες, συναγωνίζονται το γαλάζιο της θάλασσας. Τα μπαρ λειτουργούν. Τα εστιατόρια επίσης. Ατέλειωτες εκτάσεις με καταπράσινο γρασίδι, που συνεχώς ποτίζεται το περικυκλώνουν. Τα πάντα λειτουργούν στην εντέλεια. Η παροχή υπηρεσιών χτυπάει ταβάνι. Όλα προσανατολισμένα στην εξυπηρέτηση του επισκέπτη. Και η ματιά του επίσης.

Το μεγάλο ξενοδοχειακό συγκρότημα είναι σχεδιασμένο και κατασκευασμένο για να συγκρατεί εντός του τη ματιά του πελάτη επισκέπτη. Στα γήπεδα, στις πισίνες, στα εστιατόρια, στον αστραφτερό χώρο υποδοχής, στις πολυτελείς εγκαταστάσεις. Οι χώροι που είναι εκτός του ξενοδοχείου δεν ενδιαφέρουν. Ξεθωριάζουν μπροστά στη λάμψη των 5 αστέρων. Είναι άλλωστε στεγανοποιημένοι με φυλάκιο εισόδου. Πολύ δύσκολα ο πελάτης επισκέπτης θα τους ρίξει δεύτερη ματιά περνώντας βιαστικά μέσα σε αυτοκίνητο.

Αν περπατήσεις ωστόσο λίγα βήματα από τη μνημειώδη είσοδο. Σε μια στροφή του δρόμου, σχεδόν αθέατα, σα να ντρέπονται για την ύπαρξή τους θα δεις τα κοντέινερ. Σειρές ολόκληρες από ορθογώνια κουτιά με πρόχειρες πόρτες και παράθυρα. Είναι τα καταλύματα για το προσωπικό του ξενοδοχείου, για τις δεκάδες αγόρια και κορίτσια που συναντάς πάντα με το χαμόγελο σε όλες τις δραστηριότητες. Σωστός λαβύρινθος. Μόλις που αποτολμάς να σκεφτείς τις συνθήκες διαβίωσης μέσα σε αυτά τα κουτιά. Και τις θερμοκρασίες κάτω από τον μεσογειακό ήλιο.

Πριν από λίγες μέρες, εδώ στις «Δεύτερες Σκέψεις» η Ερμιόνη Φρεζούλη περιέγραψε με ενάργεια τις συνθήκες εργασίας στον τομέα του τουρισμού. Τις βάναυσες εργασιακές σχέσεις, τα εξοντωτικά ωράρια, τις ισχνές αμοιβές, τη μαύρη και αδήλωτη εργασία, την απουσία ανάπαυσης. Η αντίθεση που περιγράψαμε παραπάνω αποδίδει με τρόπο αιχμηρό αυτές ακριβώς τις συνθήκες. Κάποιος, νομίζοντας ότι κάνει τρομερό ευφυολόγημα, είπε για τον τουρισμό ότι είναι «βαριά βιομηχανία». Άθελά του ίσως έπεσε διάνα. Αυτό ακριβώς, βαριά βιομηχανία με συνθήκες άγριου καπιταλισμού. Μπορείς να τις δεις. Φτάνει να θελήσεις να κοιτάξεις πίσω από τη βιτρίνα.

Έχει εκδώσει τα βιβλία "Η βία της βδομάδας" (1997), "Η εκδίκηση του τυπογράφου" (2006), "Αφάνεια" (2010), "Κόντρα Γέφυρα & άλλα διηγήματα" (2015) και "Η πόκα της πλημμύρας" (2017).

Άφησε σχόλιο