Τροχαία στη Χίο: Μέτρα τώρα

1

γράφει ο Τέλης Τύμπας

Δεν έχουν συμπληρωθεί ακόμη δύο μήνες από την αρχή του 2016 και η Χίος μετρά ήδη 3 νεκρούς και 17 τροχαία. Στην πρωτιά της Ελλάδας στα θανατηφόρα και λοιπά τροχαία στην Ευρώπη, όπως και στην ακραία τραγική κατάσταση με θανατηφόρα και άλλα τροχαία στη Χίο, συμβάλει προφανώς καθοριστικά η απαράδεκτη κατάσταση υποδομών. Αυτή όμως ακριβώς η απαράδεκτη κατάσταση των υποδομών, με δεδομένη και την κρίση που τις επιδεινώνει περαιτέρω χωρίς προοπτική άμεσης βελτίωσης, απαιτεί αμεσότατη δράση ως προς αυτά που δεν κοστίζουν:

  1. Την αυστηρή τήρηση των ορίων ταχύτητας και την εισαγωγή περαιτέρω μείωσης των ορίων ταχύτητας σε αστικά και περιαστικά περιβάλλοντα (αλλά και παντού). Κανείς δεν θα χάσει αν στο αεροδρόμιο ή στην παραλιακή του Βροντάδου δεν διανοείται οδηγός τετράτροχου ή δίτροχου να περάσει τα 50 χιλιόμετρα κι αν μέσα στην πόλη δεν ξεπερνά κανείς ένα ακόμη πιο χαμηλό όριο ταχύτητας. Θα κερδηθούν όμως ζωές και θα αποφευχθούν βαρύτατοι τραυματισμοί που συχνά καταλήγουν σε αναπηρία. Ακούγεται συχνά ότι αν οδηγείς αργά (που συχνά σημαίνει στο όριο ταχύτητας ή λίγο κάτω από αυτό) είσαι επικίνδυνος. Έτσι φαίνεται μόνο όταν όλοι οι υπόλοιποι θέλουν να οδηγήσουν πάνω (ή και πολύ παραπάνω) από το όριο ταχύτητας. Ο νόμος να εφαρμόζεται με αποφασιστικότητα και συστηματικά, με επιβολή κάθε προβλεπόμενης ποινής χωρίς δισταγμό σε όποιον παρανομεί, χωρίς παρεμβολές από πρόσωπα με εξουσία. Το ίδιο ισχύει και ως προς την εφαρμογή του συνόλου του κώδικα οδικής κυκλοφορίας.
  2. Ειδική έμφαση στο να μην οδηγεί κανείς υπό την επήρεια αλκοόλ. Οι ενήλικες νέοι/ες αλλά και όλοι/ες δικαιούνται να διασκεδάζουν και να πίνουν όποτε το επιλέξουν, πρέπει όμως να είναι εξασφαλισμένο ότι δεν θα διανοείται κανείς να οδηγήσει όταν έχει πιει. Για να μη θέσει σε κίνδυνο τον εαυτό του, για να μη θέσει σε κίνδυνο άλλους. Εδώ χρειάζεται ένας συνδυασμός μέτρων. Από τη μια, συστηματική εφαρμογή της νομοθεσίας για τα αλκοτέστ. Όλοι πρέπει να θεωρούν δεδομένη την αυξημένη πιθανότητα να ελεγχθούν για οδήγηση μετά από κατανάλωση αλκοόλ αλλά και αναπόφευκτη στη συνέχεια την έκθεση στις αυστηρές συνέπειες του νόμου. Από την άλλη, με μια κατάλληλη συνεργασία δήμου, σωματείου ταξί και καταστηματαρχών, να γνωρίζει όποιος έχει πιει ότι θα υπάρχει διαθέσιμο ταξί, το οποίο θα μπορεί να πληρωθεί σε πρώτο χρόνο από το δήμο (αν ο χρήστης του δεν έχει τα χρήματα). Στον οποίο ο χρήστης θα καταβάλει σε δεύτερο χρόνο τα χρήματα.
  3. Αυστηρή εφαρμογή του συνόλου της νομοθεσίας που αφορά τη διαμόρφωση μιας αντίληψης υπεύθυνης χρήσης του χώρου κυκλοφορίας οχημάτων και πεζών. Η κατάληψη πεζοδρομίου, έστω και για δευτερόλεπτα, να αντιστοιχεί σε μεγάλη πιθανότητα ενός βαρύτατου προστίμου και επιπλέον ποινών. Ενθάρρυνση της χρήσης του αστικού χώρου από ποδηλάτες με μικρή ταχύτητα, από πεζούς και από άτομα με αναπηρία. Κίνητρα για την αποθάρρυνση της χρήσης του από τετράτροχα και δίτροχα οχήματα, φυσικά με οργανωμένο σχέδιο για την πρόσβαση σε αυτό πεζή αλλά και την εξυπηρέτηση της τροφοδοσίας και των άλλων αναγκών των καταστημάτων. Εξάντληση των περιθωρίων του νόμου έναντι όσων τρέχουν χωρίς λόγο με μεγάλες και πολύ μεγάλες ταχύτητες στην παραλιακή και σε άλλα κομβικά σημεία της πόλης, όσων καταλαμβάνουν πεζοδρόμια, όσων αναίτια ηχορυπαίνουν με τα τετράτροχα ή δίτροχα οχήματά τους.
  4. Και φυσικά αυστηρή εφαρμογή της νομοθεσίας ώστε να μην εκτίθενται διανομείς και άλλοι παρομοίως εργαζόμενοι στην πίεση να οδηγήσουν βιαστικά, χωρίς κράνος κτλ. Με τον έλεγχο και τις τιμωρητικές συνέπειες να ξεκινούν από τον εργοδότη. Να μην επαφίεται η τήρηση του νόμου μόνο σε επισφαλώς εργαζόμενους.

Ιστορικός της τεχνολογίας, πανεπιστημιακός

Συζήτηση1 σχόλιο

  1. Μακαρι να εφαρμοστουν και να τηρούνται απο ολους. Εγω ηθελα να επισημάνω οτι η τροχαια πρέπει να ψάξει και να βρει τα ατομα μεγαλης ηλικίας που οδηγουν να τους παρουν τα διπλώματα. Γιατι δεν γινετε αυτοι οι άνθρωποι που καλα καλα οταν τους μιλας να μν σε καταλαβαινουν και να πιανουν στα χερια τούς τιμόνι

Άφησε σχόλιο