Οι πολίτες ανακρίνουν το Δήμαρχο (μέρος 1ο)

0

Με αφορμή τη συμπλήρωση 6 μηνών από την ανάληψη της νέας Δημοτικής Αρχής, ο Δήμαρχος Χίου Μανώλης Βουρνούς απαντάει στα ερωτήματα 9 πολιτών της Χίου.

Διαβάστε εδώ το 1ο μέρος της συνέντευξης και ενημερωθείτε για την άποψη του Δημάρχου για την αποτελεσματικότητα της Δημοτικής μηχανής, τα πλάνα του για την προώθηση του Τουρισμού, πως δικαιολογεί τις απευθείας αναθέσεις και τι αναφέρει για τα παραδοσιακά και διατηρητέα κτίρια που ανήκουν στο Δήμο Χίου.

Μανώλης Βουρνούς

(εδώ το 2ο μέρος της συνέντευξης)

Νατάσα Στραχίνη (Δικηγόρος): Κάποιοι υποστηρίζουν ότι ήταν αναγκαία η αλλαγή της Δημοτικής Αρχής αλλά εξακολουθεί να είναι αναγκαία (και δεν έχει γίνει) η αλλαγή στην οργανωτική δομή του Δήμου ώστε να είναι πιο αποτελεσματικές οι υπηρεσίες που προσφέρονται. Συμμερίζεστε αυτή την άποψη; Eάν ναι, τι προτίθεστε να κάνετε;

Αυτοί που υποστηρίζουν ότι ήταν αναγκαία η αλλαγή της δημοτικής αρχής έχουν απόλυτο δίκιο. Το κλίμα το οποίο επικρατούσε από πέρσι, Οκτώβριο-Νοέμβριο όταν άρχισε να προβληματίζεται η Χίος για το τι θα γίνει στις εκλογές τις αυτοδιοικητικές του Μαΐου του 2014, ήταν ένα γενικό κλίμα ότι κάτι έπρεπε να αλλάξει, παρότι βέβαια δεν φαινόταν τι είναι αυτό που θα το άλλαζε. Αυτό το κλίμα γέννησε την Πρωτοβουλία για τη Χίο που τελικά υπήρχε στα μυαλά πάρα πολλών ανθρώπων.

Πράγματι είναι αναγκαία η αλλαγή στην οργανωτική δομή του Δήμου. Είναι κάτι το οποίο το είχαμε δει ευθύς εξαρχής και μάλιστα είχε διαφανεί ακόμα και στο άπειρο μάτι ανθρώπων που δεν είχαν ασχοληθεί προηγουμένως με τη δημόσια διοίκηση. Η βασική σκέψη που υπήρχε ξεκινώντας το Σεπτέμβριο ήταν ότι δεν θα αγγίξουμε τίποτα εφόσον «δουλεύει το μηχάνημα» του Δήμου, μέχρι να το δούμε, να το παρακολουθήσουμε, να αξιολογήσουμε πραγματικά και δίκαια και να ξέρουμε ότι όποια κίνηση γίνει από εκεί και πέρα θα βελτιώσει όντως τα πράγματα. Μικρές τροποποιήσεις έχουν γίνει στο ενδιάμεσο, αλλά ετοιμάζουμε μια αλλαγή του συνόλου του οργανισμού του Δήμου, σε συνεργασία με τους διευθυντές και τα στελέχη του δήμου τα οποία μπορούν να συνεισφέρουν σε αυτό. Έχουμε ανοίξει ένα διάλογο ο οποίος πιστεύω θα μας φέρει σε έναν οργανισμό εσωτερικής υπηρεσίας πολύ πιο λειτουργικό. Όμως πέραν του Δήμου του ίδιου, χρειάζεται μια σημαντική αλλαγή στη δομή και των διαφόρων νομικών προσώπων που βρίσκονται γύρω από το Δήμο. Υπάρχουν διάφορες αλληλοεπικαλύψεις των νομικών προσώπων και μια διασπορά δυνάμεων η οποία δεν μας επιτρέπει να κάνουμε την οικονομία που χρειάζεται σε ανθρώπινους πόρους και υλικούς πόρους και στο τέλος να προσφέρουμε καλύτερες υπηρεσίες στους δημότες. Αυτό είναι αντικείμενο του υπηρεσιακού σχεδίου. Ένα από τα βασικά αντικείμενα του είναι η εσωτερική λειτουργία του δήμου, η αποτύπωση του εσωτερικού περιβάλλοντος, η αξιολόγηση του και ο επανασχεδιασμός και οι τροποποιήσεις στα σημεία που χρειάζονται. Προχωράμε λοιπόν στην τροποποίηση της οργανωτικής δομής του δήμου, μετά από πολύ προσεκτική αποτίμηση των πραγμάτων, γιατί οι απότομες αλλαγές συχνά αποφέρουν κακά αποτελέσματα και στο οριακό σημείο που λειτουργεί ο Δήμος της Χίου δεν μπορούμε εύκολα να υποστούμε ένα κακό αποτέλεσμα σε ορισμένες υπηρεσίες.

Δημήτρης Αντωνόγλου (εκπαιδευτικός): Ο δήμος δεν έχει ουσιαστικά προσωπικό που να ασχολείται με την ανάπτυξη, σχεδιασμό και διαχείριση του τουρισμού πέραν των αιρετών. Με δεδομένη την πολυπλοκότητα του τουριστικού φαινομένου και τη σημαντικότητα του ως εργαλείο ανάπτυξης και οικονομικής διασποράς, τι χρηματικούς και ανθρώπινους πόρους σκοπεύετε να επενδύσετε για τον σχεδιασμό και τη διαχείριση της τοπικής τουριστικής πολιτικής.

Ο Δήμος κατ’ αρχήν διαθέτει προσωπικό που ασχολείται με την ανάπτυξη, τον σχεδιασμό και τη διαχείριση τουρισμού και πέραν των αιρετών. Βέβαια, οι 2 μόνιμοι υπάλληλοι που στελεχώνουν το Γραφείου Τουρισμού, ασχολούνται περισσότερο με τη διαχείριση του τουρισμού και η εμπλοκή των αιρετών είναι πάντα πάρα πολύ έντονη. Ο Αντιδήμαρχος για την τοπική οικονομική ανάπτυξη, είναι και υπεύθυνος για το κομμάτι του τουρισμού. Ωστόσο αυτοί οι ανθρώπινοι πόροι είναι λιγοστοί. Γι’ αυτό το λόγο, αυτό το οποίο ήδη κάνουμε είναι να αξιοποιούμε πάρα πολύ τις συνέργειες. Συνέργειες που μπορούν να γίνουν αφενός με τους επαγγελματίες τουρισμού, που θα έπρεπε να είναι οι πλέον ενδιαφερόμενοι, όσο και με την Περιφέρεια. Η Περιφέρεια διαθέτει πόρους, με τους οποίους πολλές φορές στο παρελθόν υπήρχαν παράλληλες πορείες ασύμπτωτες. Εμείς έχουμε φροντίσει να συμπέσουν από την αρχή και να δουλέψουμε μαζί ώστε να μη γίνεται κατασπατάληση πόρων, όπως για παράδειγμα στην ίδια έκθεση να πηγαίνει και ο Δήμος και η Περιφέρεια οι οποίοι προβάλλουν το ίδιο πράγμα, τη Χίο. Να έχουμε λοιπόν μια κοινή ταυτότητα, να προβάλλουμε και να εξοικονομούμε πόρους ώστε να διπλασιάσουμε σχεδόν το αποτέλεσμα. Αυτές οι συνεργασίες έχουν δουλέψει μέχρι στιγμής πάρα πολύ καλά. Επίσης σκοπεύουμε να αξιοποιήσουμε μέχρι κάποιο βαθμό το προσωπικό που έχει μεταπτυχιακό στον τουρισμό. Ένας ειδικός σύμβουλος του Δημάρχου έχει μεταπτυχιακό στον Τουρισμό και μπορεί να βοηθήσει σε αυτόν τον τομέα. Εκτός αυτού, έχουμε πλέον και συγκεκριμένες δραστηριότητες. Είναι η πρώτη φορά που στο τεχνικό πρόγραμμα του Δήμου, δηλαδή «στον σκληρό πυρήνα των επενδύσεων» έχει μπει «ζεστό χρήμα» από ΣΑΤΑ, το οποίο είναι άμεσα διαθέσιμο για έργα, τα οποία δείχνουν ξεκάθαρα την κατεύθυνση προς τον εναλλακτικό τουρισμό. Η σηματοδότηση πεζοπορικών διαδρομών, η δημιουργία καταδυτικού πάρκου, η δημιουργία αναρριχητικών πεδίων, η φροντίδα για τον οικότοπο της λίμνης στα Αρμόλια δείχνουν προς τα πού θέλουμε να πάμε. Αυτά είναι μικρά έργα πολύ χαμηλού κεφαλαίου, από τα οποία όμως περιμένουμε μεγάλα οφέλη για την τοπική κοινωνία.

Γιώργος Κάκαρης (δημοτικός υπάλληλος): Η μέχρι τώρα πορεία της Δημοτικής Αρχής έχει δείξει μια «ροπή» στους εξωτερικούς συνεργάτες και τις απευθείας αναθέσεις. Στο προεκλογικό πρόγραμμα της Πρωτοβουλίας αναφέρεται κατά λέξη ότι «δεν θα βασιστούμε στις ελαστικές μορφές απασχόλησης και δεν θα αναπτύξουμε πελατειακές σχέσεις, αλλά θα πορευθούμε με βάση τον σωστό προγραμματισμό και την αξιοκρατία για την κάλυψη των αναγκών του Δήμου». Τελικά ποια πολιτική σκοπεύετε να ακολουθήσετε αναφορικά με τις εργασιακές σχέσεις στο Δήμο και τις εκχωρήσεις υπηρεσιών σε ιδιώτες;

Δεν βλέπω να είναι σε αντιδιαστολή η χρήση εξωτερικών συνεργατών, ακόμα και οι απ’ ευθείας αναθέσεις, όσο και αν είναι δαιμονοποιημένη η έννοια αυτή, με τη δέσμευσή μας να μη βασιστούμε σε ελαστικές μορφές απασχόλησης και πελατειακές σχέσεις. Πρέπει να σας πω για το δεύτερο σκέλος της δικής μας πρότασης, ότι ο σωστός προγραμματισμός και ασφαλώς η αξιοκρατία απαιτεί χρόνο, τον οποίο δεν έχει κανείς πάντοτε για να καλύψει συγκεκριμένες ανάγκες. Ο νόμος λοιπόν, πολύ σωστά κατά τη γνώμη μου, δίνει τη δυνατότητα τόσο στο Δήμαρχο όσο και στους πολιτικούς προϊσταμένους διαφόρων νομικών προσώπων, να προβούν σε απευθείας αναθέσεις εργασιών. Δεν είναι η απευθείας ανάθεση μεμπτή. Μεμπτός είναι ο τρόπος με τον οποίο γίνεται πολλές φορές. Ο σκοπός του πρόεδρου σε νομικό πρόσωπο ή του Δημάρχου είναι πάση θυσία να εξυπηρετηθούν οι δημότες. Εφόσον λοιπόν, είτε λόγω λάθους προγραμματισμού, είτε λόγω πραγματικής ανάγκης, βρεθούν στην κατάσταση στην οποία πρέπει να κάνουν μια απ’ ευθείας ανάθεση, πρέπει να την κάνουν.

Εμείς ωστόσο χρησιμοποιούμε συχνά το εργαλείο των απευθείας αναθέσεων και σκοπεύουμε να χρησιμοποιήσουμε ακόμα πιο έντονα, όχι τις απ’ ευθείας αναθέσεις, αλλά ένα εργαλείο το οποίο θα εμπεριέχει όλα τα διαγωνιστικά στοιχεία που έχει ένας πρόχειρος διαγωνισμός. Θα σας φέρω ένα παράδειγμα: Προσπαθήσαμε να έχουμε ηλεκτρονικό πρωτόκολλο στο Δήμο ώστε να σταματήσουμε να τυπώνουμε τεράστια ποσότητες χαρτιού και να διακινούμε με κλητήρες από εδώ και από εκεί την αλληλογραφία. Για να γίνει αυτό βρήκαμε πολύ γρήγορα τις επαφές που χρειάζονταν με την Αποκεντρωμένη Διοίκηση, πήγε ο ειδικός σύμβουλος πληροφορικής σε ένα ειδικό σεμινάριο και θα ήμασταν ο πρώτος μεγάλος δήμος στο Αιγαίο που θα έμπαινε σε αυτό το πειραματικό στάδιο. Τελικά όμως για να προμηθευτούμε 50 μικρά ειδικά usb sticks με κόστος 2500 – 3000 ευρώ κάναμε έναν πρόχειρο διαγωνισμό με συγκεκριμένους κανόνες και όρους, που τελικά απέβη άγονος. Ο πρόχειρος διαγωνισμός πήρε κοντά στους 2 μήνες για να ολοκληρωθεί και τελικά καταλήξαμε να είμαστε σήμερα εκεί που βρισκόμασταν αρχές Οκτωβρίου, επειδή ακολουθήσαμε αυτό που φαινόταν τότε στο μυαλό μας η πιο ορθόδοξη οδός. Αν είχαμε ακολουθήσει την οδό που θα έλεγε, πάρε 3 πραγματικές προσφορές από την αγορά, όχι ψεύτικα πράγματα, για να δεις που πραγματικά κυμαίνονται οι τιμές και ανάθεσέ το, μπορεί πολύ πιο νωρίς να ήμασταν πιο αποτελεσματικοί. Αυτό συμβαίνει σε πάρα πολλά πράγματα που χρειάζονται μια άμεση λύση. Η δε δαπάνη σε εργατοώρες του Τμήματος προμηθειών προκειμένου να κάνει ένα πρόχειρο διαγωνισμό είναι πολύ μεγάλη, γι’ αυτό πρέπει να μπορεί κανείς να αναθέτει απ’ ευθείας. Υπάρχει και ένας δεύτερος λόγος για τον οποίο γίνονται απ’ ευθείας αναθέσεις. Μπορεί κάποτε να έχεις μια προσφορά η οποία δεν είναι σε χαμηλότερη τιμή, αλλά στα μάτια και της επιτροπής που σχηματίζεται αλλά και στα μάτια του ανθρώπου που πρέπει να πάρει την τελική απόφαση, να είναι σαφώς η καλύτερη. Εκεί δεν θα διστάσουμε να την επιλέξουμε, αν και εμείς θα είμαστε οι εκτεθειμένοι σε αυτή την περίπτωση. Τέλος, υπάρχει και τρίτη περίπτωση κατά την οποία γίνονται απευθείας αναθέσεις. Όταν ο πολιτικός προϊστάμενος ενός νομικού προσώπου ή ο δήμαρχος γνωρίζει και έχει εμπιστοσύνη σε έναν συγκεκριμένο άνθρωπο ή σε ένα συγκεκριμένο προϊόν, τότε πρέπει να έχει το πολιτικό θάρρος να το αξιοποιήσει ως κατ’ εξαίρεση, διότι ο τελικός στόχος είναι η προσφορά ποιοτικής υπηρεσίας στον δημότη. Εάν το κάνει βέβαια εξ συστήματος, όπως συνέβαινε στο παρελθόν, και το κάνει έχοντας μόνο γνώμονα την εξυπηρέτηση, αφήνοντας την αίσθηση ότι υπάρχουν πελατειακά συμφέροντα, τότε ασφαλώς πολύ γρήγορα θα απονομιμοποιηθεί και ναι μεν ο νόμος του δίνει το δικαίωμα, αλλά εκείνος θα έχει χάσει το ηθικό πλεονέκτημα απέναντι στους δημότες.

Σχετικά με τις εκχωρήσεις υπηρεσιών στους ιδιώτες να πω ότι, όπως φαίνεται από τις δυνατότητες που δίνει η νομοθεσία, υπάρχει κυβερνητική κατεύθυνση ορισμένες υπηρεσίες να εκχωρούνται σε ιδιώτες. Είχαμε πει ήδη από την προεκλογική περίοδο ότι ο δήμος πρέπει να έχει επιτελικό τρόπο λειτουργίας και πρέπει η τεχνογνωσία να κρατιέται μέσα. Όμως κομμάτια της δουλειάς, τα οποία μπορούν να βγουν προς τα έξω, ειδικά στην περίπτωση που δεν μπορούμε να κάνουμε καμιά πρόσληψη, μπορούν να εκχωρούνται σε ιδιώτες, όπως για παράδειγμα στον τομέα της καθαριότητας, που αν και έχουμε ζητήσει προσλήψεις, δεν μας επιτρέπεται να προσλάβουμε κόσμο. Εφόσον μας επιτραπεί και μας δοθούν οι κατάλληλοι πόροι, ασφαλώς θα οργανώσουμε μια υπηρεσία καθαριότητας κατάλληλα. Όσο όμως δεν έχεις αυτή τη δυνατότητα πρέπει με κάποιο τρόπο να μαζεύονται τα σκουπίδια από τους δρόμους.

Βαγγέλης Χαρίτος (συντηρητής αρχαιοτήτων): Ποιες οι σκέψεις σας για την χρήση των εγκαταλελειμμένων ακινήτων ιδιοκτησίας του δήμου – όταν ορισμένα εξ αυτών είναι παραδοσιακά/διατηρητέα;

Πρέπει να βλέπουμε όλη την ακίνητη περιουσία του δήμου. Σίγουρα κάποια κομμάτια της μπορούν να αξιοποιηθούν περισσότερο απ’ ότι αξιοποιούνται μέχρι σήμερα. Τα παραδοσιακά και τα διατηρητέα συχνά παρουσιάζουν δυσκολίες ως προς την αξιοποίηση τους, αλλά κάποιες φορές έχουν και ορισμένα προτερήματα. Η διαφοροποίηση τους από την υπόλοιπη ακίνητη περιουσία, είναι ότι παίζουν ένα σημαντικό ρόλο τόσο στο αστικό περιβάλλον όσο και στην ιστορική ταυτότητα του τόπου μας και γι’ αυτό πρέπει να είναι προτεραιότητα η αποκατάστασή τους. Ο Δήμος έχει τέτοια ακίνητα όπως πχ αυτό που είναι στο τέλος της Απλωταριάς ή την οικία Μπαχά, ενώ πρόσφατα μπήκαμε σε μια διαγωνιστική διαδικασία προκειμένου να αποκτήσουμε ένα ακόμα χωρίς να δαπανήσουμε καθόλου χρήματα από ένα ειδικό πρόγραμμα του ΥΠΕΚΑ. Και το Ρεξ είναι ένα πολύ εμβληματικό τέτοιο κτίριο, που δεν είναι ιδιοκτησία δική μας, μας έχει παραχωρηθεί και εμείς πρέπει να το επισκευάσουμε. Για να αξιοποιηθούν βέβαια αυτά τα κτίρια πρέπει να βρούμε ευρωπαϊκά κονδύλια.

Βήμα του Πολιτισμού και της Πολιτικής, της Οικολογίας και της Δημιουργίας

Άφησε σχόλιο